Og hvad med sider, der flader ud af årtier gamle skolebøger, der knap nok kan hænge sammen?
Så fortvivl ikke, for nu er den her! danmarkshistorien.dk! En moderne historiefaglig hjemmeside med alt hvad hjertet begærer! Fagligheden er helt i top - hjemmesiden er udarbejdet af nogle af landets ledende historikere, historieforskere ved Aarhus Universitet!
Hjemmesiden er helt up-to-date, se bl.a. de jævnlige nye indslag under nyheder og bemærk tidslinjen, der inkluderer begivenheder også fra de seneste år. Brugeren bliver også fodret med visuelt og interaktivt guf, se bl.a. relevante og historiske filmklip, det interaktive kort, spil spillet "Magtens sejl" og prøv diverse quizzer for at teste din viden! Hjemmesiden har også fokus på undervisningsbrug og fokuserer på vigtige emner i forhold til f.eks. de kerneområder, som skal dækkes i historie i gymnasiet. Og endelig er der kilder, masser af gode kilder, som vi jo elsker!
Høre mere om hvad du kan i denne introduktion:
Så besøg danmarkshistorien og bliv klogere!
Først en lille øvelse for at komme i gang med siden:
1. Se nærmere på det danske skolesystem før 1814. Hvad var det vigtigste børnene skulle lære og hvorfor? Hænger det sammen med noget vi har talt om tidligere i historie?
2. Hvilke områder var en del af det danske rige i 1536? Hvilke ændringer var der i 1660?
Svar i kommentarfeltet til dette indlæg.
Herefter ser vi nærmere på perioden, der hedder "Oldtiden", de otte grupper finder ud af hvad underperioderne fra "Stenalder" til "Romersk jernalder" (gruppe 1 læser om "Stenalder", gruppe to om "Bondestenalder" osv.) handler om og informerer resten af klassen om det. Derefter svarer vi rigtigt på quizzen om "Oldtiden".
Derefter er det tid til seriøst gruppearbejde, der skal udmunde i blogindlæg herinde. God vind!


Gruppe 7:
SvarSlet1. Det væsentligste fag var læsning, og derfor var det også gratis. Børnene skulle lære at læse for at få hjælp til at forstå og tilegne sig deres kristne børnelærdom. Det minder om noget vi tidligere har talt om i historie. Det er efter vi blev protestantiske og derfra var biblen ikke længere på latin.
2. I 1536 havde vi Grønland, Island og Færøerne, Slesvig, Holsten, Skåne og Blekinge, Halland, Gotland, Bohuslän, Jemtland, Hejredalen, Särna og Norge. I 1660 har vi mistet alt i Sverige, men vi har fået lidt af Holsten og en lille del af Afrika og en lille del af Indien.
1. Læsning var det vigtigste fag + det var gratis, fordi det var det mest praktiske, dog skulle man betale for regning og skrivning.Ofte omfattede skoletiden et par år i 6-7 års alderen og først i 1814 blev skolegang obligatorisk.
SvarSletGruppe 3
SvarSlet1. De skulle læse biblen, og det skulle være på dansk. De skulle kunne de praktiske opgaver ved gudstjenesterne.
De skulle lære at regne, skrive og læse.
2. Det som vi kender som Danmark i dag, Skåne, Norge, Slesvig/Holstein, Halland, Bohuslän, Gotland, Säme (1536)
Det som kender som Danmark i dag, Slesvig/Holstein og Norge( 1660)
1) Det vigtigste for børnene var læsning, så de kunne læse salmer og tekster fra Biblen
SvarSlet2) Danmark, Slesvig, Holsten, Skåne og Blekinge, Halland, Gotland, Bohuslän, Jemtland-Hejredalen-Särna, Island, Færøerne, Grønland, Norge. I 1660 havde vi mistet Skåne og Blekinge, Gotland, Halland, Bohuslän, Norge, Jemtland-Hejredalen-Särna, (Færøerne), (Island)
Hilsen gruppe 6
SvarSlet1. Se nærmere på det danske skolesystem før 1814. Hvad var det vigtigste børnene skulle lære og hvorfor? Hænger det sammen med noget vi har talt om tidligere i historie?
SvarSletLatinskolen blev til den lærde skole efter de nye reformer der blev gennemført efter år 1800. I 1814 indførtes skolepligt af alle børn i kongerigt Danmark med en ny landsdækkende lov om almueskolevæsenet. De primære ting som skolen skulle omkring 1800-tallet var at give eleverne hjælp til at forstå og tilegne sig deres kristne børnelærdom, måtte læsning være det væsentligste fag. Dengang var det gratis at lære at læse, men det kostede penge hvis man skulle lære at regne og skrive!
2. Hvilke områder var en del af det danske rige i 1536?
- Danmark besad Norge, det sydlige Sverige, det strategisk vigtige Gotland og Øsel.
Hvilke ændringer var der i 1660?
- I 1660 måtte den danske konge afstå de kerne danske provinser Skåne med Bornholm, Halland og Blekinge
Hej Ole!
SvarSletDenne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSlet1. Læsning var det vigtigste fag, så man kunne læse biblen.
SvarSlet2. Danmark, Norge, Slesvig, Holsten, Blekinge, Halland & Skåne.
Enevælden blev indført i 1660.
- Gruppe 2, Lasse, Sune & Laura
Gruppe 4:
SvarSlet1. Børnene blev undervist i kristendommen, samt lære at regne, skrive og læse.
2. Danmark strækkede sig til: Slesvig, Holsten, Skåne og Blekinge, Halland, Gotland, Bohuslän, Jemtland-Hejredalen-Särna, Island, Færøerne, Grønland samt Norge